منظور از طراحی ساختار سازمانی چیست؟
نوشته شده توسط : زیبای پنهان

 

طراحی ساختار سازمانی سیستمی است که برای تعریف سلسله مراتب در یک سازمان استفاده می شود. هر شغل ، عملکرد و محل گزارش خود را در داخل سازمان مشخص می کند. این ساختار برای تعیین نحوه عملکرد یک سازمان و کمک به سازمان در دستیابی به اهداف خود برای رشد آینده ، ایجاد شده است. ساختار با استفاده از نمودار سازمانی نشان داده شده است.

انواع ساختارهای سازمانی

انواع مختلفی از طراحی ساختار سازمانی هر کدام برای پاسخگویی به نیازهای سازمانهایی که متفاوت عمل می کنند تعریف شده است. انواع ساختار سازمانی شامل تقسیم بندی ، عملکردی ، جغرافیایی و ماتریسی است. ساختار تقسیم برای سازمانهایی با واحدهای تجاری متمایز مناسب است ، در حالی که ساختار جغرافیایی برای سازمانهایی که در چندین مکان در سطح ملی یا بین المللی فعالیت می کنند ، سلسله مراتبی را فراهم می کند.

ساختار سازمانی عملکردی بر اساس وظایف هر شغل است. ساختار ماتریسی ، که دارای دو یا چند سرپرست برای هر شغلی است که به آنها گزارش شود ، پیچیده ترین است اما ممکن است برای سازمانهای بزرگ با مکانها و مناطق کاربردی متعدد ضروری باشد.

مراحل طراحی ساختار سازمانی

اگرچه انواع زیادی از ساختارهای سازمانی برای پاسخگویی به نیازهای هر سازمان ایجاد شده است ، اما همه آنها سلسله مراتبی را ارائه می دهند که به یک مکان متمرکز و گروهی از مدیران گزارش می شود. بالاترین رتبه در چارت سازمانی یک یا چند مدیر ارشد است که به عنوان رئیس جمهور ، مدیر اجرایی یا مدیر عامل اصلی شناخته می شوند.

شرح مشاغل برای رشد

هنگامی که مراحل طراحی ساختار سازمانی شروع می شود ، می توان توصیفات شغلی را توسعه داد که نه تنها اهداف سازمان را برآورده می کند ، بلکه باعث رشد سازمانی و کارکنان می شود. ارزش داخلی و حفظ کارکنان کلید عملیات موفق است. استخدام همچنین یکی از بزرگترین سرمایه گذاری ها برای سازمان ها است ، بنابراین اطمینان از فرصت های ارتقاء کارکنان و امنیت شغلی می تواند به کاهش هزینه های جذب کمک کند.

ساختار حقوق در یک سازمان

طراحی چارت سازمانی همچنین یک هسته اساسی برای ایجاد مدیریت اطلاعات مشاوره حقوق و دستمزد برای یک سازمان است. پس از ایجاد ساختار ، می توان محدوده حقوق برای هر شغل در سازمان ایجاد کرد. در بیشتر موارد ، هر شغل با درجه حقوق هماهنگ است و هر درجه دارای محدوده حقوق مشخص است. این امر به سازمان اجازه می دهد تا اهداف مالی خود را برآورده کند و از توزیع عادلانه حقوق در بودجه های مالی اطمینان حاصل می کند.

اجازه گسترش سازمانی را بدهید

اگر سازمان گسترش یابد ، طراحی چارت سازمانی زمینه رشد را فراهم می کند. این می تواند شامل افزودن لایه های اضافی مدیریت ، تقسیم بندی جدید ، گسترش یک یا چند حوزه کاربردی یا انتصاب مدیران ارشد اضافی باشد. هنگامی که ساختار برای توسعه مجدد سازماندهی می شود ، زمینه چارت سازمانی نگرش را برای ویرایش حقوق و شرح مشاغل به سرعت و کارآمد با حداقل اختلال در عملکرد یک سازمان فراهم می کند.

 

 

منابع





:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: